Bokcirkel - Den stora bubblan, hur tekniken formar vår världsbild

Den stora bubblan

Onsdagen den 11 april samlades medlemmar från SFIS Väst på restaurang Hak för att ha bokcirkel om Per Grankvists "Den stora filterbubblan". Boken bygger på essän En värld av filterbubblor som författaren tidigare givit ut via Publit. 

Själva begreppet filterbubblan myntades av Eli Parisers i hans omtalade bok med samma titel,  "The filter bubble", som gavs ut 2011. Pariser menar att nätets algoritmer genom tjänster som tjänster som Google och Facebook, påverkar oss mer än vi tror. Genom att styra våra flöden genom att visa det som de tror att vi vill se skapar de en filterbubbla, en sorts eko-kammare som skapar faktaresistens och polarisering.

Grankvist menar dock att filterbubblor (för vi befinner oss i flera filterbubblor samtidigt) alltid har funnits men att de tidigare t. ex var mer geografiskt präglade. Medan vi förr i tiden var utelämnade till de nyheter och skvaller som spreds på torget eller kyrkbacken så kan vi befinna oss i helt skilda filterbubblor om man tittar på sin närmaste granne men ha samma världsåskådningsbild som någon på andra sidan världen.

Hur tar vi oss då ut från våra filterbubblor? Grankvist som har liberal samhällssyn menar att det är upp till oss själva att ifrågasätta och kolla fakta och Det ska inte åligga kommersiella företag som Facebook och Google att se till att användarna är allmänbildade. Vi måste inse att vi själva måste variera vårt nyhetsintag och kanske ta en kaffe med en meningsmotståndare.

Boken är rekommenderad läsning så här i efterdyningarna av Cambridge analytica-skandalen och  stundande valtider.

Om författaren
Per Grankvist är författare och journalist. Han har tidigare gett ut böcker som Engagemang och CSR i praktiken : hur företag jobbar med hållbarhet för att tjäna pengar

Mer
Podden "Allt du velat veta" har gjort ett avsnitt (101) om filterbubblor med Per Grankvist
I radioprogrammet Filosofiska rummets avsnitt "Lögn, satir och fakta - Du sköna nya världsbild"samtalar diskuterar Joanna Doona och Per Grankvist hur språket, tonen, kommunikationen i sociala medier påverkar oss och vår syn på världen